Rezultati petrage
HR | EN

Tko je izmislio bicikl: priča o nastanku i razvoju

objavljeno: 27.07.2018.
Tko je izmislio bicikl: priča o nastanku i razvoju

Njegovo ime niste učili u školi, a nije ni popularno poput Karla Benza, Jamesa Walta ili braće Wright, ali sljedećih nekoliko redaka posvetit ćemo upravo njemu - izumitelju prvog bicikla.

 

Šumar iz Karlsruhea

 

12. lipnja, 1817. Karl Freiherr von Drais prvi puta je sjeo na “nešto” na dva kotača. Ta je sprava bila vrlo slična današnjim dječjim guralicama, samo je bila za odrasle, a pokretala se nogama. Nije imala pedale, kočnice, mačje oči i njena je rama bila drvena, ali bio je baš to - Karlov prvi bicikl.

 

No nije se to odmah zvalo "bicikl". Uostalom, zar bi vi u 19. stoljeću svoj izum nazvali nekim drugim nazivom osim vašeg imena ili prezimena? Ne bi. Pa eto, nije ni Karl.

 

Prvi bicikl zvao se “draisine”, a najbolje je išao na nizbrdici. :D

Možete zamisliti kakva je to vožnja bez kočnica bila. Vrlo uzbudljiva, ali i izuzetno opasna.

 

Iako je Karl Drais studirao arhitekturu, na svom vozilu nije predvidio baš čitavu arhitekturu kao ni kočnice, ali prvu je vožnju ipak završio uspješno.

 

karl-dreis-prvi-bicikl.jpg

Izvor: Spiegel.de

 

Vodila ga je želja za nečim novim, nečim što će zamijeniti jahanje konja i nešto što će mu, prije svega, donijeti bogatstvo.

 

Naime, Karl je tada imao 32 godine i radio je kao šumar, odnosno "voditelj" šumara. Zaposlio ga je ujak, a za njega je čak izmislio i radno mjesto, i to uredsku poziciju državnog šumara (nismo sigurni je li prvi bicikl osmišljen iz dosade u uredu, ali voljeli bismo ponekad imati tu mogućnost).


Prva vožnja


Mannheim je bila lokacija na kojoj je Karl isprobao prvi spust svojim dvokotačem dreisineom, a ta je vožnja trajala oko 14 kilometara. Prilično dobro za prvi puta, zar ne?

 

Mogli bismo reći da je Karl osim izumitelja bio i pravi marketingaš. Za svoju prvu vožnju osigurao je auditorij koji je doslovno poludio za njegovim biciklom.

 

Čitava Europa pisala je o tom izumu čija je cijena bila svega 20 funti, no Drais se nažalost nije obogatio. Ipak, natjerao je ljude da razmišljaju o lokacijama na koje bi mogli putovati biciklom i neistraženu prirodu koju bi mogli upoznati.

 

Konkurencija

 

Ako ste u početku teksta o "prvom biciklu" pomislili na ono famozno vozilo s jednim velikim, a drugim malim sićušnim kotačem, to nije taj izum, ali je ono što se Karlu pojavilo kao konkurencija.

 

velociped-prvi-bicikli.jpg

Izvor: GuanchenZhang's Blog

 

Naravno da je Drais patentirao svoj izum. Pa razmišljao je o marketingu, kako bi na to mogao zaboraviti? No, njegov patent vrijedio je samo unutar granica Karlsruhea koji je tada bio rezidencija Velikog Vojvodstva Baden.

 

Nakon pisanja o Karlovom biciklu, Europa (Francuzi Nijemci, Englezi) je krenula s pokušajima kopiranja bicikla, a tako je nastao i famozni velociped, bicikl s jednim velikim, a drugim minijaturnim kotačićem i pedalama.

 

S godinama je bicikl dobivao kočnice, tangencijalne žbice, lanac i pneumatske gume, da bi naposljetku, krajem 19. stoljeća počeo jako ličiti današnjem. Iako se osnovna ideja o biciklu od tada nije mijenjala, tehnološka izrada sve je više napredovala.

 

No, ajmo se vratiti na našeg junaka priče. Karl je imao još pokušaja izuma na kojima se pokušao obogatiti, kao npr. pisača mašina, mašina za stenografiju, klavir, pa čak i stroj za mljevenje mesa, a Europa je i dalje kopirala.

 

Karl se definitivno upisao u povijest, a to je nekako bio i smisao njegovog postojanja.

 

Zato, kada sljedeći put zavirite u našu ponudu bicikla, imajte na umu da su svi oni potekli upravo od ovog entuzijastičnog i maštovitog čovjeka. ;)

 

Hvala, Karl!