Što znače oznake na gumama za brdske bicikle?
Znate ono kada kupujete gumu za brdski bicikl pa vas prodavač pita kakva vam treba. Vjerojatno znate da vam treba široka guma s izraženim brazdama. A dalje?
Jačina gume u TPI-ima? Flat ili dual profile? Rubber rebound?
Ako ste još uvijek početnik u svijetu guma za MTB ovi vam pojmovi ne znače puno.
Možda su vas samo zbunili. Nadamo se kako niste već odustali od čitanja. U nastavku ćemo vam pojasniti neke engleske pojmove koji se vežu za izradu i kvalitetu izrade gume. Oni označavaju sve one tehničke osobine gume koje su bitne i znate da je tako, ali ih ne možete povezati sa stranim pojmovima.
E pa, za sve vas “praktičare”, ljude od akcije, bicikla i adrenalina umjesto teorije i definicija, popisali smo “strašne pojmove” i njihova značenja.
Pojmovi su na engleskom jeziku jer su originalne deklaracije najčešće pisane na tom jeziku. Mi u Rog-Jomi preferiramo hrvatski i Hrvatsku. Zato smo i pisali o najboljim biciklističkim stazama Hrvatske umjesto bilo koje druge države. Ako već niste, pročitajte taj blog. Samo kliknite podcrtani tekst.
A sada, konačno: pojmovi i njihova značenja.
Što znači #1 Two-ply casing
Guma s ovom oznakom je sastavljena od dva dijela koja su spojena u “sendvič”, formirajući tako vanjski sloj gume. Ovakve gume su malo teže, ali su zato čvršće i otpornije su na bušenje. Two-ply casing tehnologije se koristi kod nekih “spustaških” guma.
Što znači #2 TPI
Pojam TPI je skraćenica od Threads per inch odnosno broj niti u tkanju po kvadratnom inču. A inč je 2.54 cm.
Najčešće gume dolaze u 30, 60 ili 120 tpi verzijama. Što više niti ima u tkanju one su tanje. Na taj je način lako izraditi gumu koja nije teška, a sigurna je i mekana.
Proizvođači koriste 120 tpi-a u proizvodnji elitnijih modela, a manje, deblje niti (60 tpi) krase teže, tvrđe gume koje su otpornije na posjekotine. Ekonomska klasa guma i oni jeftiniji modeli su izrađeni s 30 niti po inču kvadratnom.
Što znači #3 Anti-pinch insert
Ovdje se radi o materijalu sličnom pjeni koji se dodaje između slojeva na bočnoj strani gume. Ovaj dodatak smanjuje mogućnost da bočna strana vanjske gume pokida na rub obruča.
Što znači #4 Carbon black
Sve gume svoj život počinju kao prirodno ili umjetno proizveden elastični polimer - kaučuk. Na početku su smjesa kremaste strukture i u boji karamele. Dodajući crni ugljik u smjesu za gume one mijenjaju boju i postaju strukturno jače.
Što znači #5 Casing width
To je pojam koji označava širinu oplate. Uže gume imaju manji volumne pa se pumpaju na viši tlak i brže reagiraju na podlozi. Šire gume se pumpaju na manje bara i poboljšavaju užitak vožnje i sigurnost.
Što znači #6 Chafer strip
Chafer strip označava snažan, križno tkan materijal od najlona koji je postavljen s obje strane gume. Može biti postavljen i s vanjske, bočne strane gume. Ovime se dodatno štiti guma od eventualnih oštećenja u dodiru s obručom. Continental ovu tehnologiju koristi u izradi svojih ProTection modela.
Što znači #7 Dimples, grooves, notches
Dimples, grooves i notches su nazivi za ulegnuća, žljebove i zareze, a tiču se obrađenih vrhova krampona (izbočina na gumama). Ovako obrađeni kramponi fleksibilniji su i ponašaju se kao da su izrađeni od mekše gume.
Što znači #8 Dual compound tread
Ovo je oznaka gume čiji sastav varira duž gazne površine. U samom centru gume se koriste komponente s durometrom 70 zbog što efikasnijeg pedaliranja, kočenja i manje proklizavanja. Komponente s durometrom 60 se postavljaju sa strane gaznog dijela zbog boljeg prianjanja, pogotovo u zavojima.
Proizvođači predvođeni Maxxisom i Michelinom uveli su i treću komponentu u izradi guma. Dvije se koriste kako smo ranije opisali, a treća se dodaje u krampon, točnije njegov donji dio i tako ga čini čvršćim i otpornijim.
Što znači #9 Dual profile i Flat profile
Kod dual profile guma dubina gazne površine varira. Centralna udubina je profilirana da bude zaobljena na jednom dijelu s oštrim dijelovima na drugom. Tako profilirane brazde na gumama daju gumi dodatnu sigurnost u zavoju.
Flat profile gume imaju plići profil i šire krampone. Plići profil bolje prijanja u zavojima, jer krampon brže dolazi u doticaj s podlogom.
Što znači #10 Rubber durometer
Ranije spomenuti durometar određuje tvrdoću/mekoću gume. Službena ljestvica je Shore A, a prema njoj standardna jednokomponentna guma je durometar 70 ili niže. Sve preko 70 je oznaka gume ekonomske klase.
Gume s nižim vrijednostima su teže jer im se dodaje više ulja kako bi bile mekše. Kenda je uspio razviti gumu koja je bila mekana i lagana. Čestitke Kenda! :D
Što znači #11 Rubber rebound
Koliko brzo se krampon vrati u prvobitni položaj nakon što je pritisnut ili zavrnut, ta osobina gume stoji iza ovog pojma.
Vozači downhill-a izabrat će gume koje se sporije vraćaju u startnu poziciju. Njima je dobro prianjanje pola uspjeha. Oni koji voze najstariju MTB disciplinu (XC) tražit će brži rebound jer je njima bitno sačuvati energiju i smanjiti otpor pri vožnji.
Koliko brzo će se krampon vratiti u originalni položaj zavisi o načinu miješanja polimera s uljem i crnim ugljikom.
Što znači #12 Tread continuity
Kada se vozi u normalnom položaju, gornji rubovi prijelaznih krampona dodiruju tlo. Ovaj pojam označava postavljanje centralnih u odnosu na prijelazne krampone. To diktira koliko lako će se guma okretati.
Što znači #13 Tread depth
Još malo krampona. Ovaj pojam označava njihovu visinu. Kod različitih proizvođača različite su visine središnjih, prijelaznih i bočnih krampona.
XC gume za suhe uvjete na stazi imat će krampove visine od 0,15 - 0,31 cm. Gume za vlažnije uvjete imat će nešto više krampone - do 0,47 cm. Najviše krampone imaju gume za spust po vlažnim uvjetima - do 0,79 cm.
Što znači #14 UST
Ovo je skraćenica, nećete vjerovati. :D
Universal System Tubeless razvijen je od strane Mavic i Hutchinsona. Ovo je danas jedan od najpoznatijih tubeless sustava kod brdskih bicikala. Vjerojatno znate, ali da ponovimo: Tubeless je sistem koji ne koristi zračnicu. Zahtjeva poseban tubeless obruč ili modifikaciju postojećeg.
Gume s UST oznakom su certificirane od Mavica što znači da su ručno postavljene. Ako ih napumpate na 60 psi ili 4,13 bar-a dobit ćete najbolje performanse jer tada guma sjeda u obruč baš kako je to Mavic zamislio, najbolje.
Napomena: Nisu sve tubeless gume UST certificirane.
Što znači #15 White carbon
Za kraj ovog jako tehničkog bloga - bijeli ugljik. Lakša i manje izdržljiva varijante sirovine za proizvodnju gume. On gumi daje prirodnu, kaučuk boju, a dodavanjem pigmenta nastaju gume u bojama.
To bi bilo sve za ovo izdanje malog englesko-hrvatsko biciklističkog leksikografskog djela. Zahvaljujemo na pažnji - do idućeg čitanja.
Do tada možete pogledati sve naše gume ili pročitati druge, manje tehničke blogove.