Što je to pogon bicikla i nekoliko načina kako ga uništavate

Što je to pogon bicikla i nekoliko načina kako ga uništavate
objavljeno: 17.11.2017.

Glatko pedaliranje.

Besprijekorno prebacivanje brzina.

Slatki zvuk tišine dok jurite niz cestu...

 

To su sve znakovi zdravog i voljenog pogona.

 

No ljubav ponekad boli. Kao onda kada previše volite svoj lanac i toliko ga nauljite da ubijate prstenove i kazetu pogona. No što je to uopće pogon? Ako niste mehanički tip osobe, možda se pitate što ta riječ znači.

I štoviše - odlično što se to pitate jer je pogon jedna od najvažnijih komponenata jednog bicikla.

 

Što je to pogon bicikla?

 

Pogon bicikla sastoji se od svih komponenata koje se koriste za pokretanje bicikla, tj. komponenata koje noge pokreću.

pogon-bicikla.png

 

Ključne komponente su:
(1) Pedale
(2) Poluga pedale
(3) Prednji lančanik
(4) Lanac
(5) Kazeta (zadnji zupčanik)
(6) Mjenjač
(7) Osovina i ležaj

 

Bicikli se obično pokreću okretanjem pedala (1) koje su vezane polugama pedale (2) i  prednjim lančanikom bicikla (3). Taj lančanik pokreće lanac (4) koji prenosi silu nogu na kazetu (zadnji zupčanik), a osovina i ležaj (7) omogućuju okretanje poluga pedale.

 

Kako se pogon bicikla zapravo uništava i troši?

 

Kad tijekom vožnje mijenjate brzine, lanac, zupčanici, kazeta i mjenjač se napinju, vuku i trljaju jedni o druge. Ako između njih nema dovoljno lubrikanta ili bilo kojeg drugog maziva (često ih ispere kiša ili ispare zbog sunca), metalni kontakti se međusobno trljaju i sa sebe miču površinski sloj metala zbog čega se troše i iskaču iz prirodnog položaja.

 

Svaki put kad napravite jedan krug pedalom, zapravo deformirate zupce lančanika i kazete te njihove vanjske i unutarnje dijelove.

 

Uz to, dok se vozite po makadamu ili šljunčanoj cesti, gume skupljaju pijesak s ceste koji pada na lanac i na zupčanike. Još je groznije kada poslije toga padne kiša i čestice pijeska još dublje uđu između zupčanika. Nakon nekog vremena, dijelovi pogona su istrošeni kao otirač ispred stare zgrade.

 

Kako znati trebate li zamijeniti pogon?

 

Ono što se na pogonu najčešće prvo istroši je lanac. Najlakši način za mjerenje koliko se lanac istrošio je alat za mjerenje istrošenosti lanca, a njega možete naći u svakoj biciklističkoj trgovini (i kod nas :)).

 

Ako se lanac previše rastegnuo, vrlo je vjerojatno da ćete trebati mijenjati i kazetu i lanac i lančanik jer su često oni glavni krivci što je pogon bučan i što teško okrećete pedale i mijenjate brzine. No to su vrlo rijetki slučajevi u kojima se biciklisti nisu nimalo brinuli o biciklu.

 

U prosjeku, biciklisti koji provode 8 do 15 sati tjedno na biciklu, moraju mijenjati lanac minimalno 3 puta godišnje, a ako se radi o mountain bike biciklistima onda i do 6 puta godišnje.


mountain-bike-bicikl.jpg


S druge strane, rekreativni vozači koji su do 8 sati tjedno na biciklu, trebali bi mijenjati lanac jednom godišnje.

 

Osim uobičajene vožnje, često i sami biciklisti štete biciklu, a da to ni ne znaju. Evo nekoliko najčešćih pogrešaka koje radite tijekom brige o pogonu bicikla.

 

1. Podmazujete lanac sve dok ga ne potopite kao Titanica

 

U vašem umu nema ničeg gore od suhog lanca. Mislite da suhi lanac znači da će se dijelovi pogona brže istrošiti i da će lanac početi preskakati ili propadati. 

podmazivanje-lanca-na-biciklu_2017-11-15_11-20.jpg

 

Iako suhi lanac nije idealan, zapravo je mnogo učinkovitiji od premasnog lanca. Podmazivanjem smanjujemo trenje između metalnih dijelova i sprečavamo hrđu, ali previše lubrikanta će na sebe privući prljavštinu koja će se skupljati na kazeti.

 

2. Nakon svake vožnje ne čistite bicikl

 

Završili ste s vožnjom, vratili ste se kući i pospremate bicikl bez da ga prethodno očistite.


Loša vijest za sve lijenčine - iako je bicikl mizerno blatnjav, trebali bi čistiti bicikl nakon svake vožnje (barem prebrisati čistom krpicom).

 

Zašto? Jer iz malo blata, pa još malo blata i još malo blata nastaje cijeli kup blata koji se trlja po lancu i zupčanicima.

 

Preporučujemo da uvijek nakon vožnje uzmete krpicu u ruke i u roku 10 sekundi prebrišite bicikl. Onako građevinski.

 

3. Ni sami ne znate kada ste zadnji put promijenili lanac na biciklu

 

Bilo je to davne… Kada ono? Točno tako. Vrlo je lako “zaboraviti” ono što se mora, pa prođe godina ili dvije i lanac sam od sebe počne preskakati. 

 

Lanci nisu vječni pa čak i ako ga dobro i redovito podmazujete, morate ga promijeniti s vremena na vrijeme. Lanci se s vremenom produlje zato što se potroše pinovi koji povezuju karike, a kada se lanac istegne, pedale počinju preskakati i lanac u vožnji može jednostavno puknuti.

 

biciklizam-pocetnici-anatomija-dijelovi-bicikla.jpg


Pogledajte svoj lanac na vrijeme i dogurajte svoj bicikl u Rog Jomu na servis :)


Najteže od svega je prepoznati trenutak kada je vrijeme i koji dio treba promijeniti na pogonu. Razlike između dobrog i potrošenog zupčanika mjere se u mikrometrima i nisu vidljive oku. Još je veći problem kad na krivi način održavate pogon.

 

Ako niste sigurni kako i kada promijeniti pogon ili lanac ili ste samo lijeni, znate kome se trebate javiti :) Rog Joma dućani su uvijek negdje blizu. Dovezite nam bicikl na servis prije nego što lanac počne propadati ili preskakati :)

skrolaj na vrh