Kako odabrati cestovni bicikl?

Kako odabrati cestovni bicikl?
objavljeno: 21.04.2017.

Većini rekreativnih biciklista prvi bicikl je MTB. To nije ništa iznenađujuće budući da su u svakoj biciklističkoj trgovini, oni i najzastupljeniji.

 

I dok MTB pruža osjećaj slobode, mogućnost vožnje prirodom, makadamskim cestama i brdskim stazama, cestovni bicikl pruža nešto potpuno drugačije - brzinu!


Naime, kada je u pitanju brzina, izdržljivost i učinkovitost, teško je pobijediti cestovne bicikle. Odlikuju ih elegantne linije te kvalitetni biciklistički dijelovi i komponente koje tvore pravo malo umjetničko djelo.


Ako ste jedan od onih koji iza sebe ima više godina pedaliranja MTB-a i pokušali bi s cestovnim biciklizmom, evo malog vodiča koji će vam pomoći odabrati pravi cestovni bicikl :)


Što je cestovni bicikl?


Za početak bi trebali razjasniti što je zapravo cestovni bicikl i što ga razlikuje od MTB-a, gradskih i drugih bicikala. 


nova-emonda-s5.jpg


Značajke (dijelovi cestovnog bicikla):


- lagana rama, kotači i komponente
- krajevi upravljača su zavinuti u rogove (neki imaju i ravan volan kao što ih imaju MTB bicikli)
- uski kotači i gume
- najčešće karbonska prednja vilica
- nema suspenzija
- dijele se na muške i ženske sa širokim rasponom veličina rame


Funkcije:


- namijenjen je entuzijastima i onima koji se vole natjecati
- dizajniran je za betonske površine (ceste, biciklističke staze) te se ne preporučuje za grube ili neasfaltirane površine
- iako obično nisu dizajnirani za nošenje teških tereta, pogodni su za višednevna putovanja

 

Odabir rame: cestovna vožnja ili sportska vožnja?


Iako se modeli cestovnih bicikala čine sličnima, postoje suptilne, ali važne razlike u dizajnu okvira.


Prvo pitanje koje bi se trebali zapitati je naginjete li više cestovnoj ili brzoj sportskoj vožnjiS obzirom na vaše želje, možete kupiti:


1. Cestovni bicikli sa sportskom (rekreativnom) geometrijom. Idealni su za one koji namjeravaju voziti oko 30-250 km tjedno. Na njima možete krenuti i na dulje cestovne vožnje u trajanju od nekoliko dana. Položaj pedaliranja je više-manje uspravan, a upravljanje je prilično lako.

 

2. Cestovni bicikli s trkaćom geometrijom. Idealni su za one željne brzine i koji su natjecateljskog duha. Biciklisti su nagnutiji prema naprijed, tj. prema volanu za bolju fleksibilnost i bolju aerodinamiku. Imaju jači okvir, kvalitetnije komponente, lakše kotače i cjenovno su malo zahtjevniji.

 

3. Ravni cestovni bicikli, tj. bicikli s klasičnom ramom. Geometrijom su slični sportskim cestovnim biciklima, ali kod njih je biciklist u uspravnijem položaju. Popularni su za dulja putovanja jer je na njima lakše gledati oko sebe i pratiti promet. Obično su opremljeni komponentama na početničkoj ili srednjoj razini.

 

Naš savjet bi bio da za početak kupite cestovni bicikl s klasičnom ili sportskom geometrijom jer trkača geometrija bicikla pokriva uski spektar bavljenja cestovnim biciklizmom.


Materijal rame cestovnog bicikla

 

Možete birati između aluminijske ili karbonske rame.


rama-cestovni-bicikl.jpg 

 

1. Aluminijska rama


Većina cestovnih bicikala za početnike imat će aluminijsku ramu s karbonskom vilicom.

 

Aluminijske rame pružaju glatku vožnju i obično su jeftinije od karbonskih rama, a karbonske vilice će apsorbirati vibracije na cesti i poboljšati kvalitetu vožnje.

 

2. Karbonske rame


Karbonske rame su lakše, udobnije i bolje apsorbiraju vibracije tijekom vožnje. Dosta su skuplje zbog samog proizvodnog procesa, no kvaliteta vožnje je daleko nego odlična.

 

No imajte na umu da karbon lakše puca od aluminija ako ga se optereti tamo gdje nije predviđeno.

 

Naš savjet bi bio: ako želite najlakši i najsnažniji bicikl, kupite karbonsku ramu, no namjeravate li se voziti radi zabave i malo fitnessa, onda posegnite za aluminijskim okvirom.

 

Prednji pogon i zupčanici na cestovnom biciklu

 

Cestovni bicikl najčešće ima trostruki, dvostruki ili kompaktni pogon, a vrste pogona se zapravo odnose na broj i veličinu lančanika (nalazi se kod pedala).

 

pogon-trkaci.jpg


1. Trostruki pogon

 

Trostruki pogon ima tri lančanika, često je u paru s kazetom od 9 brzina (na zadnjem kotaču) što ukupno daje 27 brzina.

 

Ova konfiguracija je najčešća za početničke modele jer pruža širok raspon mijenjanja brzina što dodatno olakšava mijenjanje brzina.

 

Trostruki pogon se sve češće zamjenjuje kompaktnim pogonima koji su jednostavniji i lakši za uporabu. Odlični su za strme uspone i vožnju na planinskim cestama.

 

2. Dvostruki pogon

 

Dvostruki pogon ima dva lančanika od 50 i 34 zuba (kod pedala) i često je upareni s kazetom od 10 brzina što ukupno daje 20 brzina. Uz njih je ugodnije pedaliranje na strmijim brdima.

 

3. Klasičan pogon


Klasičan pogon ima dva lančanika od 53 (ponekad 52), odnosno 39 zuba. Cestovne kazete su obično 10-brzinske, ali ovdje ima mnogo izbora.

 

Često se nalazi na biciklima za sportskom geometrijom jer daje sličan raspon zupčanika (od niskog do visokog) kao i trostruki, samo što je mnogo lakši.


Bitno je napomenuti da raspon zuba na kazeti također utječe na raspon mijenjanja brzina. Najviši stupanj prijenosa (najmanji zupčanik) će imati 11 do 12 zuba, dok će najniži stupanj prijenosa (najveći zupčanik) biti u rasponu od 23 do 28 zuba.

 

Pedale na cestovnom biciklu


aura5-prednji.jpgaura5-zadnji.jpg


Uobičajeno pitanje kod onih koji po prvi puta kupuju cestovni bicikl je: Gdje su pedale?


Osnovni, tj. početnički modeli mogu doći s osnovnim pedalama, ali gotovo se svi profesionalniji modeli prodaju bez pedala.

 

Čini se čudno, ali stvarno ima logike. Ideja je da si vozač sam stavi pedale koje mu odgovaraju i na koje je navikao. Cestovne pedale podrazumijevaju i cestovne patike s velikim pločicama (cleatovima) za ukopčavanje.


Kotači za cestovni bicikl


kotaci-cestovni-bicikl.jpg

 

Ako težite do 80 kg, ne morate previše brinuti o kotačima jer će vas svaki pouzdano nositi.

 

Općenito govoreći, kotači imaju veliki utjecaj na:

 

- težinu bicikla
- brzinu bicikla
- aerodinamiku i lakoću upravljanja

 

Što se materijala tiče, kotači mogu biti od klasičnih aluminijskih legura s normalnim ili aero žbicama ili karbonski kotači koji zahtijevaju i posebne pakne za kočenje. Iako su kvalitetni, karbonski kotači često puknu kod padova ili udaraca koji dolaze s bočne strane.

 

Što se profila obruča tiče, razlikujemo obruče s niskim, srednjim i visokim profilom. Što je profil dublji, kotač je krući i osjetljiviji na bočni vjetar pa je samim time neudobniji na dugim vožnjama.

 

Sve u svemu, imajte u vidu da promjenom kotača možete povećati samu udobnost i brzinu vožnje. Savjetujemo da ne kupujete kotače i ostale biciklističke komponente koje si nećete moći priuštiti da ih slomite. Padovi na cesti su rijetki, ali se mogu uvijek dogoditi.

 

Biciklirajte pametno i sigurno.

 

Ako imate dodatnih pitanja i trebate još nekoliko savjeta za kupovinu cestovnog bicikla, dođite do naših trgovina, nazovite nas ili nas kontaktirajte putem weba :)


skrolaj na vrh